Nnna, semmit nem öregszik ez a brucevillisz. A haja hullik rendesen, az szent, de hiába múlt el negyvenhárom és hiába lökdösik őt hátulról az ifjoncabb pistolero-jelöltek, ez a tökös fickó csak nem ereszti ki a kezei közül a géppuskát. Hiába minden, Bruce bátyót már lerobbantani sem lehet a töltényhüvelyekből emelt akciótrónusáról. Arnie és Sly suttyomban már a nyugdíjas évekre kuporgatják a filléreiket, Jean-Claude meg Seagal pedig lényegtelen pufogtatós filmecskékre pazarolják az energiájukat. Egyszóval, Bruce van egyedül a hadsz0ntéren, hogy egyszálmagában, szakadt- és valószínűleg atombiztos trikója mögé bújva feszítsen a golyózáporban.

Nos, mielőtt azonban Bruce-unk az ősz folyamán az Armageddonban minálunk is bemutatná, hogyan kell néhány aprócska űrbéli szikladarabot szétharapni, egy nem kevésbé csillagászati moziban kapja magára kedvenc gazellabőr zekéjét: ez itten, kérem szépen, A kód neve: Merkúr!

Bruce, mint ahogy már ezidáig is jópárszor, egy kissé borostás, zaklatott lelkiállapotban leledzik, szóval már megint hozza az „a francnak kellett már ma is életben maradnom!”-stílusú, áporodott szagú, másnapos hangulatát. Szó se róla, láttuk őt már ilyennek – hát persze, hiszen Demin, a szájharmónikán és a Gusztáv-mintára fésült loboncon kívül ez a negyedik, ami jól mutat rajta/mellette –, mégpedig a legnagyobb sikerfilmjeiben. Most csupán az a különbség, hogy Bruce más néven és más beosztásban szerepel a főcímlistán. A kód neve: Merkúr-ban Art Jeffriesként egy leroggyant FBI-ügynököt alakít.

A Pentagon nagyagyú programozói létrehoznak egy szupertutiul fenomenális kódrendszert, amelyet a világban kavargó szupertitkos infóik védelmére használnak. Mivel más frappáns ötletük nem támad, a kódot, mint megoldandó feladvány legvégső tesztelésként egy rejtvényújságba rakják be, aztán kényelmesen hátradőlnek és várják, hátha akad egy zseniális fickó, aki a megfejtéssel bejelentkezik a külön az erre a célra fenntartott telefonon. Embereink fennsőbbséges vigyorral az arcszerkezetükön malmozgatnak az ujjaikkal, amikor hirtelenjében megszólal a telefon: a vonal túlsó végén pedig egy Simon nevű, kilencéves kisfiú (Miko „Kedvencek temetője” Hughes) jelentkezik! Mivel Dustin Hoffmantól már tudjuk – Ki kezd, ki a kezdő? –, hogy kit nevezhetünk autistának, rögtön rájövünk, hogy a kissrác is eme csoport tagjai közé tartozik. Mindennapjait a saját maga által emelt szabályok és egyéni rituálék szabják meg, ugyanúgy, mint Raymond „Rainman” Babbit esetében. És éppen ezek, amik a külvilág szeme elől elrejtik szabályosan zseniálisnak mondható képességeit, például azt, amelyikkel lazán megfejti a pentagonos öltönyösök fifikásnak szánt rejtvényét.

Szegény Simon, nem is gondolja, hogy ártatlan belföldi hívásával mi mindent zúdít a nyakába. Nemsokára egy titkosügynök tör be a házukba éppen azért, hogy lepuffantsa az ártatlan fiút. Persze nem kell sokáig aggódnunk érte, hiszen nemsokára teljes szélességében Art Jeffries veti magát a filmvászonra, hogy mellével a golyókat felfogva, két markában pisztolyt szorongatva, vadul csücsörítve szétlyuggatja a rájuk törő sötétöltönyösöket, akiket még az sem ment Bruce dühétől, hogy vezérükként a most megint gonoszul néző Alec Baldwin tűnik fel...

Brucevillis azért megdolgozik a pénzéért – ami nagyjából a húszmillió dolcsis határ körül mozog –, de igazándiból nem tud John McClane magasságba emelkedni, hiszen ügynökös filmje sajna történeténél és visszafogott ötletességénél fogva nem túlságosan emelkedik ki a langyos középkategória fürdővízéből. Vegyük úgy, hogy A kód neve: Merkúr egy gyors kis bemelegítés a legújabb nagy durranás, az Armageddon előtt. Volt jobb, Mr. Nagyágyú!
(1999, VOX)
Miko Hughes még csak 3 éves volt, amikor a sírból visszatérve terrorizálta a családját a Kedvencek temetőjében, majd egy esztendőre rá nemi felvilágosítást tartott a későbbi, bizonytalan identitású generációknak az Ovizsaruban. Ezek a szerepek elegendő belépőnek bizonyultak számára a kilencvenes évek kölyökszerepeihez - így Brucebá mellett is remekül kódolt alig 11 évesként -, a kor egyik legfoglalkoztatottabb gyerekszínészévé téve a fiatal tehetséget. Idővel persze csökkent a felkérések száma - a Trópusi viharban nincs is feltüntetve a neve -, hosszú időszakok teltek el egy-egy alakítása között. Mára, hogy lassan a 40-et tapossa, újra megtalálta az álomgyár, féltucatnyi mozija van gyártás alatt. Vajon véletlen, hogy majdnem mindegyik a horror vagy thriller zsáner képviselője?
