Quentin Tarantino ezidáig csupán három saját nagyfilmet rendezett – plusz egy epizódot a Vészhelyzetből, meg egy részt a négy történetből álló Négy szobából –, de mégis a filmtörténet egyik legnagyobb egyéniségeként tartják számon. Több forgatókönyve – Tiszta románc, Született gyilkosok, Alkonyattól pirkadatig – került már vászonra és producerként vagy színészként további filmek elkészítésénél is szerepet vállalt.
A kiugrást jelentő Kutyaszorítóban, majd a világhírnevet hozó Ponyvaregény után Tarantino 1997-ben megrendzte a Jackie Brownt, amelyet azonban most az egyszer nem saját forgatókönyve, hanem a legendás krimiíró, Elmore Leonard (Szóljatok a köpcösnek!) regényéből vitt vászonra. Ebben a filmjében – csakúgy, mint a korábbiakban – hemzsegnek a jobbnál-jobb színészek, akik szinte minimálbérért is vállalták, hogy Tarantino kamerája elé álljanak.
Jackie Brown (a nagy visszatérő, a hetvenes évek fekete filmjeinek sztárja: Pam Grier) stewardessként dolgozik, ám mivel nem túlságosan jól keres, némi pénzcsempészéssel próbálja kiegészíteni a fizetését. Éppen az aktuális, többtízezres összeget hozza át az Államokba, amikor egy ügynök és egy rendőr (Michael Keaton) le nem kapcsolja a reptéren. A két férfi a börtön helyett alkut ajánl a nőnek: segítsen elkapni a megbízóját, a fegyverkereskedő Ordellt (Samuel L. Jackson) és akkor szabadon elmehet. Jackie megegyezik velük, de megpróbálja a saját javára fordítani a helyzetet. Egy idősödő óvadékügynök (még egy nagy visszatérő: Robert Forster) segítségével merész tervet barkácsol, amelyben megpróbálja egyszerre kijátszani a törvény két oldalán állókat. Az egyéni akció tétje kereken ötszázezer dollár, amit a mexikói határon kell átcsempészni.
A dolog azonban még annyiban bonyolódik, hogy belép a képbe Ordell nehéz felfogású haverje Louis (Robert De Niro zseniálisan hozza a mindig egykedvű figurát), valamint barátnője, a saját, egyéni érdekeit néző Melanie (Bridget Fonda) is.
A pénz megkezdi útját az államhatáron keresztül, azonban azt persze nem áruljuk el, hogy jónéhány csűrcsavar után kinek a zsebében lel végső nyugalomra...
Az egyénien „tarantinós” filmben minden színész a legjobb formáját hozza, mellette pedig jól szórakozhatunk a megszokottan magas színvonalú párbeszédeken is, amelyeket a rendező egyéni történetmesélési stílusa tesz teljessé.
A Tarantino-életmű harmadik epizódját május 6-tól láthatják a mozinézők a balassagyarmati Madách Filmszínházban.
(1999, Nógrád Megyei Hírlap)
Quentin Tarantino már az első filmjeivel is igazi rendező ikonná vált, bár szerintem a Jackie Brown inkább a "gyengébb" filmjei közé tartozik - ha a mozijaira egyáltalán rá lehet ezt mondani, bár nekem a Grindhouse Halálbiztos epizódja sem a csúcsok-csúcsa. Bármit is mond, azért remélem, még nem hagyja abba a filmkészítést és jópár évig szórakoztat bennünket zseniális agymenéseivel...