alonzomosely

alonzomosely

Szembesítés

2024. június 22. - midragon

A II. világháború befejezését követően a szövetséges erők tisztjei hozzálátnak, hogy felkutassák a nácikat és a velük kollaborálókat. Egy amerikai tiszt, Steve Arnold őrnagy (Harvey Keitel) kapja a feladatot, hogy a zseniális és a németek által mélyen tisztelt karmestert, Dr. Wilhelm Furtwänglert (Stellan Skarsgård) szembesítse a nem is olyan távoli múlttal, nevezetesen Hitlerhez fűződő kapcsolatával. A kihallgatás megkezdődik és az őrnagy minden eszközt megragad, hogy vallomásra bírja a mindvégig ártatlanságát hangsúlyozó karmestert. Kettejük párharcában azonban nem csupán egy emberi sorsot, de a történelem egy szegletét is megismerhetjük…

szembesites2.jpg

Ha filmbeli izgalomra gondolunk, nem mindjárt két, egymással szemben ülő és hevesen vitázó férfi jut eszünkbe. Szabó István legújabb mozijában azonban éppen ez az alapszituáció a meghatározó. A rommá lőtt Berlin egyik, többé-kevésbé épségben maradt épületében egy kemény katona vár áldozatára, a puhány művészre. Célja nem más – „áldozata” bármennyire is igyekszik ennek megcáfolására –, mint bebizonyítani: a karmester a nácik legfényesebb ünnepélyein dirigálva bratyizott Adolffal. A végeredmény politikai szempontból semmitmondó, azonban egy ember karrierje és ezzel együtt élete múlhat rajta. A szembesítés folyamán egy idő után már mellékes is, hogy vajon tényleg náci üdvözlésre lendítette-e a karját a karmester, a kérdés csupán az, hogy a két fél közül vajon melyikük igazsága kerül bele az aktákba.

szembesites3.jpg

Remek választás az egyenruhás Harvey Keitel, hiszen a kitűnő színész figurájának amerikai céltudatosságával, fölényességével és gunyoros humorával tökéletesen ellensúlyozza a vele szemben gubbasztó, élete egyik legjobb alakítását nyújtó Stellan Skarsgård (Hullámtörés, Good Will Hunting, Ronin) állhatatos, de meghurcolt gerincességét, elesettségét és érzékenységét. Mellettük szintén nagyon jó a Keitel segítőiként szereplő Moritz Bleibtrau és Birgit Minichmayr: ők teremtenek képzeletbeli kapcsot a két, teljesen eltérő főszereplő között.

szembesites.jpg

A film, már témaválasztása alapján nem olyan nagy ívű alkotás, mint A Napfény íze volt, de elődjéhez hasonlóan ugyanolyan hatásos, megrázó és őszinte elemzés. Az „egyszobás-thriller”, mely csak nagyritkán lép ki az őrnagy íróasztala mögül, nem csupán morális kérdéseket és a művészi felelősség, de az életben maradási vágy által kikényszerített megalkuvás határait is feszegeti. Szabó István a Szembesítéssel ismét az emberségesség, a becsületesség, az elvűség nevében csap az asztalra. A feszültséget mindvégig fenntartva egyenes vonalon viszi végig a történetet a legeslegutolsó, zseniális jelenetig: a befejezés pár másodperces archív felvétele a néző számára többet mond bármilyen, napokig elhúzódó, kőkemény szembesítésnél. Szabó István – mint már sokszor – most is maradandót alkotott.

(2002, Filmcsillag)

Szabó István hosszú évtizedek óta a magyar filmgyártás-filmművészet egyik legnagyobb és legmeghatározóbb alakja. A Mephistoval kiérdemelt Oscarja után főképp külföldi produkciókban dolgozó rendező mostanában ritkábban jelentkezik új alkotással - a 2020-as Zárójelentés az utolsó munkája -, de akkor is a legnagyobb hazai és nemzetközi tehetségekkel dolgozik együtt. A Szembesítésben Stellan Skarsgård, Moritz Bleibtreu, na és persze a zseniális Harvey Keitel álltak a kamerája elé -, hogy a II. világháború még mindig füstölgő romjain állva szolgáltassanak igazságot...

szembesitesposzter.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://alonzomosely.blog.hu/api/trackback/id/tr6718433151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása