alonzomosely

alonzomosely

Konvoj

2021. december 27. - midragon

Üdvözlet minden úton lévőnek vagy útszéli kricsmiben pihenőnek! Lement már a nap, de én még mindig nyomom a pedált, hazafelé tépek ezerrel. Üres már a gép, lerámolták a cuccot, most már könnyen vágtatnak a paripák. Hosszú volt az út, de nemsokára hazaérek és lepihenek. A Tonnászolinak rajtam keresztül üzeni a Félkerék, hogy a Nepperfero meg a Kisputtonyos már igazán szeretné visszakapni a trélerét, mert a jövő héten kocsikért mennének németbe a Totyáékkal. Ha vasárnapig nem viszed vissza, azt mondják, balhé lesz.

convoy4.jpg

De nem erről szeretnék nektek beszélni. Sokkal fontosabb üzenetem van a számotokra. A szabadságunkról és a jövőnkről lesz szó. De el is kezdem, hiszen elég érdekes napot zárok ma. Már korán reggelről egy férfi kereste rajtam a feleségét, állítólag lerobbantak és az asszony segítséget kérve egy ugyanilyen gépbe szállt be, mint az enyém – a pancser, azt hitte, elrabolták, pedig…! Dél felé egy másik pasassal volt gondom: láttam, hogy lóg a rendszámtáblája, gondoltam, megelőzöm és átszólok neki, hogy erősítse fel. A dilinyósa azt hitte, le akarom szorítani, ezért visszaelőzött, én persze nem hagytam magam és odaléptem. Mindketten ütöttük a vasat, oda-vissza előzgettük egymás – kétszer-háromszor véletlenül le is koccoltam a hátulját –, végül a fickónak egy dombtetőn felforrt a vize. Hagytam a fenébe a hálátlanját.

Kora délután stoppost vettem fel. Egy szakadt, szakállas, úgy hatvan-hetven közé saccolt öreg volt és egy hatalmas hátizsákot szorongatott. Megkérdeztem, merre megy, de ő csak ennyit mondott: Csakúgy. Felpattant, majd kért egy cigit, majd még egyet és egy harmadikat. Addig szótlanul ült, de a harmadik után megeredt a nyelve. Szem Pekkpának vagy minek hívta magát, mondom elég furcsa neve van, erre kiderült, hogy Amerikából jött. Azt állította, hogy élete legfantasztikusabb élményében volt része egy pár héttel korábban. Ugyanígy stoppolt, mint most, amikor egy Gumikacsa nevű kamionos vette fel. Akkor is csakúgy-ra volt éppen beállítva, ezért teljesen mindegynek tűnt, hogy merre mennek. A Kacsa mellett már ott ült egy lány, Melissa, aki szintén átutazóban ült a fülkében.

convoy3.jpg

Gumikacsa, a szabadság elsőszámú híve a végtelen Vadnyugati aszfalton szinte királynak érezte magát. Hatalmas kamionjával uralkodóként suhant az utakon és néha úgy eleresztette magát, hogy csak akkor lépett a fékre, amikor a szirénázó rendőrautók elé vágtak. Ez a jó srác minden teherautós körében igazán népszerű volt, afféle vezetőnek számított. Éppen akkor történt, amikor az öreg is vele utazott, hogy egyik haverját egy zsaru jogtalanul elkapta és lesittelte. Ekkorra már a Kacsának is elege lett a rendőrök szándékos zaklatásából, a jogtalan bírságolásokból: összerántotta a legjobb haverjait, Csókmasinát, Kocaólat és még jónéhány másikat és egyfajta kamionos lázadást szított – hosszú konvojban összeállva rótták az utat az összetartozást és kitartást szimbolizálva. Sem a rendőrök, de még az új-mexikói kormányzó sem tehetett ellenük semmit. Népszerűségük egyre nőt, a polgárok szimpatizáltak velük és egyre több és több kamionos, teherautós, furgonos csatlakozott hozzájuk a hosszú menethez. A hatalom azonban ekkorra már nem nézte jó szemmel a békés, de hatásos felvonulást: nemsokára fegyveres katonák jelentek meg az utakon, hogy feltartóztassák a konvojt és félreállítsák Gumikacsát…

convoy.jpg

Eddig mesélte az öreg a történetet. Hiába próbáltam még többet kiszedni belőle, semmit sem volt hajlandó elárulni. Az ideg majd szét vitt, de Szem nem árulta el a sztori végét, mire a szemébe vágtam, hogy ilyen történetet csak kitalálni lehet, a valóságban nem így folynak a dolgok. Erre ő széthúzta a zsákját és csak ennyit mondott: Meg van filmen. És tényleg, a koszos zsák tele volt filmtekercsekkel, rajtuk a felirat: Konvoj. Szem, a hantásnak tűnő öreg nem hazudott: mivel éppen kamera volt nála, a Kacsa egész történetét filmre vette. Aki látta, az nem felejti el – folytatta –, mert mindenki számára meghatározó élmény, hiszen minden generáció szabadságvágya testesül meg benne. A vágy a korlátok nélküli lehetőségek, a szabad akarat, a barátság, az összetartozás iránt. Szívott még egy slukkot, majd füstbe burkolózva így fejezte be: „Mondom, neked, barátom, emlékezz a Kacsára!”

convoy5.jpg

Csak ennyit szólt rejtélyesen a szakadt öreg, pár percig még szívta a tizenkettedik cigijét, majd az éppen következő, poros leágazónál intett. Nem szólt semmit, csak intett – mintha valami kamerafélét láttam volna a kezében. Megálltam, ő rám kacsintott, majd kiszállt. Mire a tükörbe néztem, már sehol sem láttam… Eltűnt…

Na, végre hazaértem. Begurítom a tefut meg a pótot a fészer mellé, ledobom magam a fotelbe és miközben a fociösszefoglalót nézem, a végtelen szabadság nevében felbontok egy-két söröcskét. De ti, akik még most is az utakat rójátok, vigyázzatok magatokra, még ha konkurensek is vagytok, tartsatok össze, mert soha nem tudhatjátok, mikor pöccen be egy körzeti megbízott. Most, hogy gazdagabbak lettetek egy példabeszéddel, tudjátok, mit kell majd tennetek, ha eljön az ideje. Soha ne engedjétek, hogy bárki is elétek vágjon és megcsorbítsa a végtelen aszfalthoz való jogotokat! Tegyétek azt, amit én: legyetek mindig a sor elején!

Üdv minden úton lévőnek és az ismeretlen Gumikacsának! Most kinyomom a CB-t; én voltam az: IfásZaphod

 (2002)

Amikor Optimus Fővezér még csak kopter közkatona kamion sem volt, autós játékot csak 8 bitben, a Commodore 64 kazettabetöltőjéről tudtunk játszani és rádiótelefont - igen, igen, akkor még mindenki rádiótelefonnak hívta! - egyedül a Hookban láttam Robin Williams oldalán fityegni, akkor az egyik legjobb szórakozásunk a "konvojozás" volt. Szovjet és Csepel bringákkal, na meg Wigry 3-as összecsukható lengyel kempingcangával beálltunk egymás mögé és csapattunk a Gagarin suli udvarán, mint nagy példaképeink, Gumikacsa, Csókmasina, Kocaól és a többiek! Miközben a film zenéjét fütyültük, kamionos nagymenők lettünk a nyolcvanas évek közepén - és imádtuk!!!

convoy2.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://alonzomosely.blog.hu/api/trackback/id/tr10016793962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása